Noorwegen: Sneeuwwandelen op de Hardangervidda
- groepsreis, 10 dagen
- sneeuwwandelreis
- minimaal 2 en maximaal 6 deelnemers

Tijdens deze avontuurlijke tocht gaan we op sneeuwschoenen de Hardangervidda ontdekken in Noorwegen. De Hardangervidda is de grootste, dus meest uitgestrekte ‘hoogvlakte’ van Europa. De term hoogvlakte betekent niet dat het louter een vlak gebied is. Het is juist ruig en onherbergzaam, maar heeft geen hoge onbereikbare toppen.
We houden ons niet aan een vaste route, maar maken een zwerftocht langs kleine hutjes, niet bekend bij het ‘grote publiek’. We trekken zelf ons spoor en maken daarbij gebruik van GPS en kaartmateriaal. In de wijde omgeving zullen gebaande paden en menselijke activiteit ver te zoeken zijn.
Bij mooi weer genieten we van eindeloze en steeds veranderende sneeuwlandschappen en prachtige vergezichten. Als het weer omslaat en we te maken krijgen met sneeuwstormen laten we ons niet uit het veld slaan, maar trotseren de elementen en zorgen we dat we altijd bij een hutje uitkomen om te overnachten.
zwaarte
Deze tocht is geschikt voor iedereen die van echte ruige natuur houdt, een beetje uitdaging niet uit de weg gaat en niet al te hoge eisen stelt aan comfort. Uiteraard beschik je over een goede basisconditie, wat betekent dat je een bergwandeling van 17km zonder veel problemen aan kan.
Anders dan onze pittige zwerftochten, waarbij alles voor de hele week op de rug en slee mee moet, zorgen we er bij deze reis voor dat de extra bagage die in je (dag)rugzak mee moet, beperkt blijft tot een slaapzak en maximaal voor 2 dagen gedroogd voedsel. Het zou moeten lukken om het gewicht van je (dag)rugzak tot 10kg te beperken.
De afstanden die we dagelijks lopen liggen tussen de 10 en 16km en de hoogteverschillen die we overbruggen rond de 400m. Dit lijkt misschien niet veel, maar zowel sneeuwcondities als weersomstandigheden kunnen het zwaarder maken dan voorzien.
Wellicht fijn om te weten. We zullen de sneeuwwandeltochten zo plannen dat we om de ene of andere nacht terugkomen in ons basiskamp, een hutje waar een sneeuwscooter ons aan het begin van de tocht heeft afgezet. Kleding en voorraden die we tijdens uitstapjes naar andere hutjes niet nodig hebben, kunnen we daar dus tijdelijk achter laten.
de hutjes op de Hardangervidda
De reis is zo van opzet dat we altijd in een hutje slapen. Tenten, brandstof en kookuitrusting kunnen thuis blijven. Dat spaart een hoop gesjouw uit.
De hutjes zijn eenvoudig, er is geen stromend water en als er al elektriciteit is dan zal het 12volt zijn, door een zonnepaneeltje opgewekt. Ga er niet vanuit dat je tijdens ons verblijf op de Hardangervidda telefoons en andere apparatuur makkelijk kunt opladen. Bellen gaat sowieso niet, er is geen mobiel bereik.
Alle hutjes beschikken over brandhout om het warm te stoken en een gaspit om op te koken. De wc, vaak een poepdoos, bevindt zich meestal in een bijgebouwtje, dus zal je naar buiten moeten als de nood hoog is.
Alle hutjes beschikken over degelijke stapelbedden, vaak bij elkaar in dezelfde ruimte waar ook geleefd en gekookt wordt. Lekker knus en gezellig dus. De kleinste hutjes hebben slechts 6 bedden, deels dubbelbed, de grotere hutjes wat meer en soms over meerdere kamertjes verdeeld.
Meestal lukt het wel om het hutje tot een aangename temperatuur op te stoken. Toch is het belangrijk een goede warme slaapzak bij je te hebben (kan gehuurd worden). Zeker wanneer een hutje over meer kamers beschikt kunnen sommige kamers koud blijven.
We smelten sneeuw om aan drinkwater te komen en natuurlijk voor het koken en om je te wassen.
De meeste hutjes hebben een voorportaal waar je je met een teiltje discreet kunt wassen. Hier maken we dan afspraken over.
De eerste en laatste nacht in Noorwegen, wanneer we op of nabij een bergboerderij slapen, is er gewoon water, licht en sanitair in de hut aanwezig. Ook is daar prima mobiel bereik.
het eten tijdens de reis
Op de maaltijden tijdens de heen- en terugreis na (tot avondeten dag 2 en vanaf avondeten dag 9) zijn alle maaltijden inbegrepen.
De eerste en laatste nacht in Noorwegen, wanneer we ons nog in de bewoonde wereld bevinden, toveren we een lekkere maaltijd op tafel waarbij we geen rekening met gewicht hoeven te houden en we ook verse producten kunnen gebruiken.
De overige maaltijden die we op de Hardangervidda zullen nuttigen, zullen voornamelijk gedroogd zijn en makkelijk klaar te maken.
Voor ontbijt en lunch gaan er gedroogde niet bederfelijke producten mee als muesli, knackebrod, roggebrood en hartkeks. Als beleg nemen we droge worst, plakken kaas en de in Noorwegen erg populaire tubes met smeerkaas, kaviar en makreel mee.
Ruim voor vertrek zullen we de verschillende voorkeuren inventariseren zodat we er zeker van zijn dat iedereen wat van zijn/haar gading heeft en we geen onnodige producten meenemen.
Je thermos kan je elke dag vullen met heet water, koffie, thee of overheerlijke Noorse solbƦrsaft (zwarte bessensap).
Tussendoortjes tijdens het sneeuwwandelen en een knabbel en/of slok voor ’s avonds, regel je zelf.
kleding en overige uitrusting
Omdat we tijdens deze reis ver van de bewoonde wereld zijn, temperaturen laag kunnen zijn, en weersomstandigheden soms snel kunnen omslaan, moet je daarvoor wel de juiste kleding bij je hebben.
Heel belangrijk zijn water- en winddichte bovenkleding (jas en broek). Vaak heb je die al, als je van wandelen houdt. Bij een jas moet de capuchon wel vast zitten (geen drukknopjes). Wat de overige kleding betreft is het handig om met meerdere lagen te kunnen werken. Bij kou gaan er meer lagen aan, bij warmte meer uit.
Verder zijn zaken als echt warme wanten (geen handschoenen), een goede sneeuwbril en gamachen erg belangrijk. Gamachen zijn een soort kappen die je om je onderbenen doet en die voorkomen dat er sneeuw in je hoge wandel- of bergschoen kan komen.
De sneeuwschoenen zelf zijn aanwezig. Die worden bevestigd onder je eigen hoge wandel- of bergschoen.
Ruim voor vertrek besteden we extra aandacht aan kleding en uitrusting, om tijdens de reis niet voor onaangename verrassingen te komen staan.
dag 1
Tegen het einde van de ochtend vertrekken we per minibusje vanuit Groningen richting Scandinaviƫ. We nemen de nachtboot die om 18:45 vertrekt vanuit Kiel in Duitsland naar Goteborg in Zweden. Op de boot slapen we in 4-persoons hutten.
Overnachting: nachtboot
dag 2
“s Ochtends komen we om 09.15 uur met de boot aan in Goteborg. Vanuit Goteborg rijden we in noordelijke richting na 200km Noorwegen in. Vervolgens steken we met een lokale ferry in een half uurtje de Oslo-fjord over.
Daarna rijden we steeds verder het prachtige Noorse binnenland in, langs meren, bergen en dalen. Tegen het eind van de van de middag komen we aan in het berggebied rond het plaatsje Rauland dat aangedrukt zit tegen de zuidoosthoek van de uitgestrekte Hardangervidda.
We overnachten op of nabij een knusse Noorse bergboerderij waar we tevens de laatste voorbereidingen treffen voor onze zwerftocht op de Hardangervidda.
overnachting: blokhut Rauland
dag 3
Begin van ons sneeuwwandelavontuur. Een sneeuwscooter helpt ons een flink eind op weg. Na een tocht van bijna 30km, die begint door berkenbossen en eindigt over bevroren meren, worden we ver weg van de bewoonde wereld afgezet bij ons eerste hutje.
Nadat we ons geĆÆnstalleerd hebben gaan we de wijde omgeving verkennen. We komen langs een bulderende bergrivier, waar ook in de winter sneeuw en ijs geen vat op krijgt, en wandelen over witte vlakten en klimmen naar nabijgelegen toppen.
Of misschien kiezen we er wel voor om direct slaapzak en wat extra eten in de rugzak te stoppen om naar een volgend hutje, nog eenzamer en nog verder de vidda op, door te stomen.
overnachting: berghutje Hardangervidda
dag 4
Er gaat voor 2 dagen eten mee, en ook de slaapzak gaat mee de rugzak in. We trekken nog verder de Hardangervidda op. We volgen een rivierdal stroomopwaarts. Soms zien we het water stromen, soms heb je niet eens in de gaten dat er een rivier onder de sneeuw stroomt. Aan onze linkerhand zijn de hellingen steil en grillig, aan onze rechterhand wordt het dal steeds breder en weidser. Alleen sporen van eland, rendier, vos en sneeuwhaas verraden dat we niet alleen zijn.
We wandelen ongeveer 15km waarbij we 400m stijgen en 200m dalen
overnachting: berghutje Hardangervidda
dag 5
We lopen door naar een volgend hutje welke slechts 6 kilometer verderop ligt. Hier kunnen we het grootste deel van onze bagage achter laten om een stukje lichter er nog een mooie rondwandeling aan vast te plakken. We wandelen minimaal 6km, waarbij 300m gestegen wordt en 50m gedaald. Daarna kunnen we het nog zo bont maken als we willen.
overnachting: berghutje Hardangervidda
dag 6
Vandaag zetten we weer koers richting het hutje waar de sneeuwscooter ons eerder deze reis afzette. Uiteraard volgen we een heel andere route en bij helder weer kunnen we eindeloos ver kijken, vanaf de hellingen waarover we afdalen.
We wandelen ongeveer 12km, waarbij 150m wordt gestegen en 600m gedaald.
overnachting: berghutje Hardangervidda
dag 7
We nemen weer wat extra eten mee, ditmaal voor ƩƩn dag. Vanuit ons hutje steken we het dichtgevroren meer over. Aan de overkant beginnen we aan een pittige klim naar het onbekende achter de bergkam. Eenmaal daar aangekomen ontdekken we een liefelijk glooiend terrein met her en der kleine dichtgevroren meertjes. En wederom, midden in dit desolate landschap, doemt plotseling een oh zo welkom hutje op, waar het heerlijk overnachten wordt.
We wandelen vandaag ongeveer 13km waarbij we 500m stijgen en 100m dalen.
overnachting: berghutje Hardangervidda
dag 8
De laatste dag van onze ontdekkingstocht op de Hardangervidda. We wandelen via een andere, iets kortere route terug naar ons eerste hutje. Aan het begin van de middag komen we daar weer aan en laten we ons weer oppikken door een sneeuwscooter. Nadat deze ons weer heeft teruggebracht naar de bewoonde wereld, rijden we terug naar ons onderkomen bij de bergboerderij nabij Rauland en kunnen we ons lekker opfrissen en bijkomen van ons sneeuwwandelavontuur.
We wandelen vandaag ongeveer 7km waarbij we 100m stijgen en 500m dalen.
overnachting: blokhut Rauland
dag 9
We rijden weer terug naar Goteborg in Zweden, waar we aan het eind van de middag de nachtboot naar Kiel in Noord Duitsland nemen.
overnachting: nachtboot
dag 10
“s Ochtends leggen we rond 9 uur aan in Kiel. Daarna volgt nog een rit van 400km, door Noord-Duitsland terug naar Nederland. We hopen rond 15 uur terug in Groningen te zijn.
Rond 11:30 uur vertrekken we vanuit Groningen per minibusje. We nemen om 18:45 uur de nachtboot vanuit Kiel naar Goteborg in Zweden. We overnachten in 4-persoons hutten. De volgende ochtend rijden we verder met onze minibus naar Rauland in Noorwegen, waar we tegen het eind van de middag aankomen.
Op de terugreis nemen we wederom een boot vanuit Goteborg in Zweden naar Kiel in Duitsland en overnachten we wederom in 4-persoons hutten. In de loop van de middag komen we terug op het station in Groningen.
Mocht je met een eigen gezelschap willen boeken en de heen- en terugreis met de eigen auto willen doen, dan is dat na overleg, meestal wel mogelijk en zal er een korting van toepassing zijn.

Aan het begin van onze reis brengt een sneeuwscooter ons een eind op weg, ver weg van de bewoonde wereld.

… en zet ons af bij het eerste hutje, ons basiskamp. Ah, daar hebben we ons hutje al.

Ons basiskamp vanuit een andere hoek. Het hutje ligt net op de boomgrens, tussen de laatste grillige berkenboompjes, al kan je hier beter spreken van berkenstruikjes

We maken meerdaagse uitstapjes langs andere hutjes, niet bekend bij het ‘grote publiek’.
Daar in de verte hebben we het volgende hutje al.
Waar?

Nou daar.

We smelten sneeuw om aan drinkwater te komen en natuurlijk voor het koken en om je te wassen.

We wandelen in de mist …

… en boven de mist.

En wat kan dat mooi zijn.

En laat de reisleiding maar sjouwen. Had hij maar wat minder moeten meenemen.

Maar het is daar boven niet altijd mooi weer. …

… Soms kan het zicht maar enkele meters zijn.

Oh wat is het dan fijn om in zo’n heerlijk hutje te zijn.

… waar het meestal wel lukt om het tot een aangename temperatuur op te stoken.

Al kan dat soms ook wel even duren.

Uitzicht vanuit het eerste hutje, ons basiskamp. De bergen aan de overkant van het meer lonken.

Daar boven ontdekken we vlakten en …

… een glooiend landschap met kleine dichtgevroren meertjes.

En wederom, midden in dit desolate landschap, doemt plotseling een oh zo welkom hutje op, waar het heerlijk overnachten wordt.

Interieur van een wat groter hutje.

En het landschap blijft genieten.

Hier wandelen we over een meer, …

… waar we ons aan het eind van de reis weer door een sneeuwscooter laten oppikken, …

… terug naar de bewoonde wereld.
foto’s en reisverslagen uit hetzelfde gebied maar van vaak wat pittiger reisvarianten
indicatieve prijzen 2026 (voor het standaard beschreven programma bij minimaal 5 deelnemers)
1495 euro per persoon (heen- en terugreis ook inbegrepen, voor de standaard 10-daagse reis)
25 euro huur winterslaapzak
inbegrepen
heen- en terugreis per auto vanuit Nederland, veerboot Kiel-Goteborg v.v., overnachting op de ferry in 4-pers. hutten, alle overnachtingen in Noorwegen, alle maaltijden vanaf avondeten dag 2 t/m lunch(pakket) dag 9, lokale transfers met minibus en/of sneeuwscooter, diensten Nederlandstalige gids, gebruik sneeuwschoenen, specifieke algemene winteruitrusting zoals sneeuwscheppen/zagen etc., reispakket, STO-reisgarantie*
niet inbegrepen
maaltijden tijdens de heenreis (tot avondeten dag 2) en terugreis (vanaf avondeten dag 9), reis- en annuleringsverzekering, uitgaven van persoonlijke aard.
Eigen gezelschap met minder personen?
Wil je deze reis graag doen met een eigen gezelschap, dan kan dat al vanaf 2 personen. Genoemde indicatieve prijs geldt bij een gezelschap van 5 personen. Bij minder personen zal de prijs afhangen van de afspraken die we van te voren maken en het aantal deelnemers die mee gaan. Het huurbusje om mee naar Noorwegen te rijden en terug, is vaak een kostbaar onderdeel van de reis. Mocht je bij een klein groepje met de eigen auto kunnen rijden, dan spaart dat waarschijnlijk aanzienlijke kosten uit.
*STO-reisgarantie
Dit aanbod valt onder de garantie van STO Garant. U kunt de voorwaarden van deze
garantieregeling vinden op de website van STO Garant (https://sto-garant.nl/downloads).